Da Thorkild Thyrring gav en ekstra omgang

Nyheder, Reportagen

Dårlig sigtbarhed, en lille racerbane samt en yderst potent Mercedes-Benz med 422 hestekræfter under hjelmen kan sagtens kombineres, når man er en erfaren racerkører med masser af pokaler i skabet. Læs med her om dengang, da Thorkild Thyrring gav en omgang.

Der er ikke meget Nürburgring og Nordschleife over Køreteknisk Anlæg på Islandsvej i Horsens, og de seks Nissan Micra-modeller, der stillestående afventer en flok håbefulde køreskoleelevers knap så kyndige hænder, indgyder heller ikke meget fart over feltet.
Men det skal ændre sig, for Thorkild Thyrring er kommet til Horsens i anledning af endnu et foredrag, og den 69-årige racerkører – der ikke har bestilt andet end at træde speederen i bund gennem de seneste fem årtier – har tilbudt Biler & Bikes’ udsendte en tur i sin knaldende røde Mercedes-Benz SLK AMG.
Thorkild Thyrring er en venlig mand, så han har skaffet en ekstra køredragt, der dog på ingen måde tager højde for, at der er cirka 15 centimeter for meget journalist i forhold til dragtens medium-størrelse.

Det tegner ganske godt
Efter en lidt for lang snak, hvor Thorkild Thyrring fortalte om sine mange oplevelser, samt en række tilbageblik på en iøjnefaldende karriere, der både har budt på mange sejre og endnu flere store oplevelser, trækker vi udenfor i den ganske usigtbare tåge, der hviler over køre-anlægget i Horsens.
– Jeg har fået lov at låne banen for en kort bemærkning, så jeg lige kan give dig en tur. Det skal nok blive sjovt. Og du må også gerne selv prøve at sidde bag rattet, fortæller Thorkild Thyrring.
Det tegner jo alle måder godt, og som de erfarne herrer vi begge er udi dækspark og bilvurderinger, løfter vi lige kølerhjelmen op på den potente tyske bil, der bærer en nypris på lige under to millioner kroner.
Mens Thorkild Thyrring fremhæver en række herligheder fra den 422 hestekræfter store V8-motor i Stuttgart-vidunderet glæder jeg mig stille over, at jeg har fået de (tre) børn, som jeg skal have.
For den køredragt, den strammer virkelig.

Prøv den bare af
Vi sætter os ind – og jeg får lov at indlede festen bag rattet i det røde lyn. Og igen – det er jo ikke en decideret racerbane, der er tale om. Faktisk er den ene langside så smal, at selv små ryk i rattet vil sende millionbilen på afveje.
– Du skal bare give den gas og prøve den lidt af. Den kan sagtens holde til det, griner Thorkild Thyrring, der klarer tjansen som sidemand ganske imponerende.

Thorkild Thyrring gav en omgang
Artiklens forfatter og Thorkild Thyrring. Foto: Lars Juul (c)

Jeg trykker lidt mere på speederpedalen, og Mercedes’en parerer straks ordre. Vi suser ned ad den brede langside, og det går undervejs op for mig, at denne er plastret til med kegler og andre barrierer.
De får dog lov at blive stående, og jeg styrer relativt elegant den røde sportsvogn gennem kurven, inden vi tager hul på endnu en omgang.
At styre en millionbil med en af landets mest erfarne racerkørere som passager er imidlertid ikke fordrende for ens lyst til at prøve grænser af, og jeg tænker, om ikke de foreløbige seks omgang egentlig er fint. Lad nu bare Thyrring tage over.

Står bilen godt fast?
Så jeg parkerer dyret, sætter gearvælgeren i “p” for en kort bemærkning, og bruger al min erfaring på at kravle ud og op fra bilen i en bevægelse, uden at det må se det mindste besværet ud. Det lykkes ikke helt.
Rollerne bliver byttet om, og jeg indtager passagersædet (der er kun to sæder i denne bilmodel) og tager et fast greb i dørhåndtaget. Man skulle jo nødig falde ud.
– Nu skal du se. Først skal man lige få sig et indtryk af, hvordan bilen står fast her på asfalten. Jeg har allerede luret banens forløb af, mens du kørte, så det har jeg sådan rimelig styr på, forklarer Thorkild Thyrring, mens han under kraftig acceleration rykker et par gange i rattet.
– Bilen hænger fint fast, konstaterer han, og accelererer yderligere.
Asfalten forsvinder lynhurtigt forude, og de førnævnte seks japanerbiler kommer faretruende nær, men lykkeligvis mister vi hverken os selv eller Mercedes’en, idet Thorkild Thyrring i sikker stil får sejlet bilen sidelæns gennem kurven og ind på den smalle langside.
– Vi prøver lige at slå esp-systemet fra, det gør det hele lidt sjovere. Man kan sige, at så er det i højere grad op til en selv at styre slagets gang, understreger Thorkild Thyrring helt stille og roligt, alt imens farten intensiveres voldsomt op imod den skarpeste af kurverne.

Det lugter ikke godt
Halvt igennem denne får racerkøreren pludselig en akut lyst til at få slidt Yokohama-dækkene grundigt ned, og der bliver for alvor driftet (når bilen kører sidelæns, red.) gennem svinget.
Endnu en langside bliver slugt, men i stedet for igen at glide gennem kurven, så river Thorkild Thyrring voldsomt i rattet, og vi kører nu tilbage ad samme vej, som vi kom.
– Det lugter godt nok ikke så godt, men det er jo ret sjovt at prøve bilens grænser af, påpeger han med meget rolig stemme – som var han midt i en oplæsning af Karnows lovsamling.
Hvor sigtbarheden før var begrænset på grund af tågen, så er den nu ikke-eksisterende på grund af ekstreme mængder af dækrøg -og den fæle stank af brændt gummi tager over i kabinen.
Der bliver sat fart på, og omgangene på banen bliver taget på kortere og kortere tid. Jeg forsøger at se ud som om, at det på ingen måde rører mig, at jeg er ved at miste livet på et køreteknisk anlæg i Horsens. Som blot 46-årig far til tre håbefulde arvinger – og med Thorkild Thyrring som nærmeste vidne.

Holder godt fast
Det går stærkt – og det er faktisk lidt svært at lure i hvilken retning, det næste sving bliver taget. Så jeg stemmer imod -og jeg holder ganske godt fast i dørhåndtaget. Heldigvis har mekanikerne på fabrikken i Stuttgart sørget for at bruge mere end en enkelt skrue til det håndtag.
Turen slutter for mit vedkommende – og for en kort bemærkning får fotografen også lov til at få et par omgange.
– For mig er det her ren rutine, men når der virkelig køres ræs, så kræver det fuldstændig fokus. Racerløb handler om præcision, mere end det handler om fart. Og præcision handler også om, hvor hurtig du er herinde, pointerer Thorkild Thyrring, mens han med fingeren peger på egen pande.
Thorkild Thyrring holder ofte foredrag i samarbejde med Ejner Hessel-koncenen – tjek deres website ud her.