Den nye Land Rover Discovery er bygget til at komme frem overalt

Biltest, Nyheder, Rullefeltet ,

BILTEST: Vi tog med femte generation af land rover Discovery en tur rundt i det mildest talt kuperede terræn omkring Tirsbæk Slot. Den ikoniske – men måske også lidt for velpolerede – bilmodel klarede udfordringerne uden at kny.

TIRSBÆK: Det sker efterhånden hver eneste uge, at der lander en invitation i indbakken, hvor Biler & Bikes inviteres til at teste en ny bilmodel, der lige er på trapperne til at blive lanceret på det danske marked.
Det er desværre sjældent, at vi har mulighed for at prioritere de her testkørsler, men der er bare nogle bilintroduktioner, der er mere spændende end andre.
Med til den kategori hører Land Rover Discovery, som tidligere på året blev lanceret i sin femte generation.

Se filmindslag fra testen i det naturskønne område uden for Vejle (artiklen fortsætter under indslaget):

En yderst spændende bilmodel, der har eksisteret siden 1981, og som herhjemme blandt andet er det foretrukne køretøj hos Politiets Efterretningstjeneste.

Modellen er for de få
Men det er også en model, som er for de få, al den stund at nyeste skud på stammen har en såkaldt indstigningspris på 900.000 kroner.
Biler & Bikes fik mulighed for at teste Discovery i fine lokale omgivelser ved Tirsbæk Slot – en god håndfuld kilometer øst for Vejle.
Her skulle vi have vished for, om det er rigtigt, det de siger: Discovery er bygget til komme frem overalt!
Her huserer Land Rover Experience Center, som laver en lang række forskellige arrangementer – blandt andet offroad-kørsel under ret ekstreme forhold.
Og det var da også denne del, der især lokkede – altså udsigten til at tage den efterhånden lidt for velpolerede Discovery en tur gennem mudderet.

Et overordentlig vellykket design
Med velpoleret mener jeg, at den nye model ser så fin og designmæssigt vellykket ud, at man vel nærmest ikke nænner at køre den gennem selv en mindre vandpyt.
Det nære slægtskab med eksempelvis Range Rover-modellerne fornægter sig ikke – og det er måske i virkeligheden en snarlig udfordring for Land Rover. Altså at mange af deres biler minder for meget om hinanden?
Men vi tog den nye Discovery med på opdagelse i skovområderne omkring slottet. Der rådes ialt over godt 414 hektar jord, hvoraf cirka halvdelen er skov.

En af forcerne er at forcere
Det gik bogstaveligt talt over stok og sten – men dog med en hastighed, der var tilpasset forholdene. Discovery er således et helt fantastisk bekendtskab udi kørsel på blød undergrund, uanset om det går op eller ned.
Fra importørens side ynder man at sammenligne Discovery med modeller som Audi Q7, Volvo XC90 og Mercedes-Benz GLE – og både størrelses-, komfort- og prismæssigt passer det meget godt.
Men vognens absolutte force – og i øvrigt Land Rovers force helt generelt – er køreegenskaberne, når det hele bliver lidt ufremkommeligt.
Det er en total fornøjelse at have kontrollen over bilen, der igen har kontrollen over fremdriften. Discovery er udstyret med en lang række elektroniske hjælpemidler og -systemer.

Vanddybden kan følges på skærmen
Den spektakulære bilmodel har en såkaldt vadehøjde på intet mindre end 90 centimeter – og skulle man på stille sig tvivlende over for, hvor dybt farvandet forude er, så er der mulighed for at følge vanddybde på den store skærm, som er implementeret i førerhuset.
Skulle det ellers uhensigtsmæssige ske, at man kommer til at holde stille, så er det heller ikke noget problem.
Vognen kan sættes i et program, der som får hjulene til – uafhængigt af hinanden, naturligvis – ved ekstra lav fart at gribe godt fat i undergrunden, uanset hvor løs og porøs den måtte være. Og så fortsætter bilen fremad.

Bilen er pakket med elektronik
Det samme gør sig gældende ved igangsætning på en bakke. Her har man lige halvandet sekund fra man slipper fodbremsen, til man træder på speederen. I den periode holdes bilen bremset automatisk.
I det hele taget er Discovery pakket med elektronik.
Hill Descent Control er nok noget af det mest ekvilibristiske, vi længe har set. Programmet sørger for, at vognen kan holde en forudbestemt – og lav – fart ned ad bakke. Mange af systemerne kan også slås fra, så ” rigtige” offroad-kørere selv kan håndtere herlighederne. Og udfordringerne.
Plads til syv voksne Hele arrangementet gik ikke op i offroadkørsel og dybe vandhuller. Vi fik også mulighed for at teste Discovery på asfaltvej, og her kommer modellen faktisk lige så meget til sin ret, som den gør i det mudrede element.
Komforten er helt i top, og køreoplevelsen lader ikke noget tilbage i sammenligning med de førnævnte premium-biler.

Der er plads til det meste
Land Rover Discovery er yderst rummelig og har syv sæder med plads til voksne på alle sæder. Der er både sædevarme, luftdyser og strømudtag hele vejen rundt -og Land Rover-designerne har virkelig taget deres opgave alvorligt.
Alle passagersæder kan nedfældes både fra førerplads og bagagerum, ligesom en app til ens smartphone kan bruges til den del. Vi fik endvidere syn for sagen i forhold til, hvor meget bagage Discovery kan rumme.
Det er ret meget – men det inkluderer naturligvis, at bageste sæderække er nedfældet, og at der dermed “kun” er plads til fem personer.
Efter en skøn og solrig dag ved Tirsbæk er dommen over den femte Discovery, at den kan vi godt lide! Modellen stikker ud fra konkurrenterne – ikke mindst når det kommer til offroad-kompetencerne.

FAKTA – LAND ROVER DISCOVERY

Den nye Land Rover Discovery er femte generation.
Modellen kommer med fire forskellige motorvarianter – henholdsvis 2,0 diesel med enten 180 eller 240 hestekræfter, 3,0 liters V6 diesel med 258 hestekræfter og 3,0 liters V6 benzin med 340 hestekræfter.
Prismæssigt starter Land Rover Discovery på 899.000 kroner – eller 505.000 kroner som van (eksklusiv moms).
Land Rover-importøren forventer at sælge 50 eksemplarer herhjemme alene i 2017 – og salget skal blandt andet bæres oppe ved en skarp beskatningsværdi, som ligger på 710.000 kroner for billigste hvidplade-udgave.
Læs mere om modellen på Land Rovers danske hjemmeside.

Se de mange billeder her: