Nu sætter svenskerne farten ned i deres ikoniske bilmodeller

Nyheder, Nyheder - Biler , ,

Svenske Volvo – som reelt i dag er kinesisk ejet – har altid været branchens dukse, når det har handlet om trafiksikkerhed. Nu har premium-mærket valgt at sætte en øvre grænse på topfarten, som fremadrettet lander på maksimalt 180 kilometer i timen.

Alle nye Volvo biler, der bliver produceret fremadrettet, får en begrænset tophastighed på 180 kilometer i timen. Dermed følger mærket op på de visioner ud i sikkerhed, som blev fremlagt i 2019.

Heraf fremgik det, at Volvos målsætning er, at ingen – inden for få år – skal komme alvorligt til skade eller miste livet i trafikken.

Udover hastighedsbegrænsningen får alle nye Volvo-modeller nu også en såkaldt Care nøgle. Det er en sikkerhedsnøgle, der gør det muligt for Volvo-ejere at indstille yderligere begrænsninger for bilens tophastighed.

Hjælper bilisterne med at reflektere
Det kan være en fordel, hvis man eksempelvis låner bilen til yngre familiemedlemmer, der er helt grønne ud i bilkørsel.

– Vi mener, at vi som bilproducent har et ansvar for at forbedre trafiksikkerheden. Vores hastighedsbegrænsende teknologi, og den dialog den har sat i gang, passer ind i denne vision. Hastighedsbegrænsningen og Care-nøglen hjælper bilisterne med at reflektere og indse, at bilkørsel potentielt kan være farlig. Samtidig giver det ekstra ro i sindet og understøtter større ansvarlighed i trafikken, fortæller Malin Ekholm, der er leder af Volvo Cars Safety Center, ifølge en pressemeddelelse fra Volvo.

Tiltaget fra Volvo er kontroversielt, skriver bilsitet hvilkenbil.dk. Nogle meningsdannere har stillet spørgsmålstegn ved bilfabrikanters ret til at indføre sådanne begrænsninger.

Volvo føler sig forpligtet til sikkerhedstiltag
Alligevel mener Volvo, at man har en forpligtelse til at fortsætte traditionen med at være en pioner i diskussionen omkring bilproducenters ret og pligt til at gribe ind, hvor der kan reddes liv. Også selvom potentielle kunder ender med at fravælge Volvo.

Volvo har tradition for at gå forrest på sikkerhedsområdet. I 1959 opfandt ingeniør hos Volvo Nils Bohlin tre-punkts-selen, som er den type sele, der bruges i alle biler den dag i dag.

Og i 1994 kom Volvo først med side-airbaggen, der beskytter brystkassen ved sidekollision. Et par år senere fulgte gardinairbaggen, der beskytter hovedet.