Volkswagen

Da General Motors fjernede en betændt byld

Klummen , , ,

I mange år er der blevet samarbejdet over en meget bred kam mellem de forskellige bilproducenter. Og der er ikke meget, som tyder på, at det ikke vil blive endnu mere i fremtiden.

For et års tid siden blev det officielt, at General Motors – en af verdens største bilkoncerner – havde solgt Opel-mærket til den franske PSA-koncern.
En koncern, som i forvejen spredte sig over primært Peugeot, Citroên samt DS.
Og en koncern, som indtil den nyeste 308 ramte asfalten for fire år siden, var tæt på at ramme bunden rent økonomisk.
Med med salget – eller købet – voksede PSA-koncernen med cirka 1,2 millioner biler i årsproduktion, og ramte dermed 4,35 millioner biler samlet.
Dermed overhaler man Renault og bliver Europas næststørste bilkoncern efter Volkswagen.
Altså rent bortset fra, at Renault via sit gensidige ejerskab af Nissan og nu Mitsubishi i mellemtiden har vokset sit til at være størst i hele verden – men det er en anden historie.

Opel har været ejet af amerikanske General Motors i intet mindre end 88 år, men har ikke siden 1999 givet overskud.
Og siden da er det samlede tab på Opel-kontoen løbet op i omtrent 140 milliarder kroner.
Så det var lidt af en betændt byld, som General Motors fik fjernet sidste år.
Og den voksende PSA-koncern er langt fra ene om at brede sig over flere bilmærker.

Førnævnte Volkswagen Group rummer både Audi, Skoda og Seat – samt en række mindre brands.
Bugatti, Lamborghini, Bentley og Porsche er i dag også en del af Volkswagen Group.
Og for den sags skyld lastvognsproducenterne Man og Scania, samt motorcykelmærket Ducati.
Renault og Nissan er – som nævnt – en og samme koncern på verdensplan – og i det konglomerat hører også et mærke som rumænske Dacia, Infiniti, Datsun og senest japanske Mitsubishi.

Fiat hedder i dag Fiat Chrysler Automobiles – og i den koncern indgår mærker som Alfa Romeo, Dodge, Maserati, Ferrari, Jeep og Ram samt naturligvis Chrysler og Fiat.
Kia og Hyundai er samme koncern i Sydkorea – og i Japan dækker Toyota Motor Corporation over Daihatsu, Lexus og Scion.
Tyske BMW har taget Mini og Rolls-Royce til sig, mens Mercedes-Benz, der ejes af Daimler, er i skøn forening med Smart og busmærket Setra.
Der er med andre masser af multibrands – og ud over det, så samarbejdes der også på kryds og tværs under motorhjelmene.
Så kig godt efter, næste gang du tror, at du har købt en Opel. Måske er det i virkeligheden en Peugeot?