Isuzu D-Max som Falck-bil

Falck har investeret i en flok japanere

Nyheder - Biler

Den nyeste udgave af pickup-modellen D-Max fra Isuzu, kan blive ens redning, næste gang man havner i et havari. Fredericia-importøren har leveret tre særlige rednings-udgaver til Falck.

Selv om det er en relativ ny spiller på det danske marked, så har den japanske pickup fra Isuzu D-Max i mange år været rost til skyerne for både sin robusthed, trækkraft og fremkommelighed på selv ganske ufremkommelige steder.

Reelt har D-Max-modellen været i handlen herhjemme i godt et par år, og da det foreløbig er den eneste model, som Isuzu-importøren har valgt at hente til Danmark, er der stadig relativt langt mellem enhederne på dansk grund.

Da disse linjer blev skrevet, var der 187 Isuzu-modeller på danske plader, hvoraf de 154 enheder – svarende til 82 procent – er D-Max-modellen.

Men måske lysner det forude for Isuzu, for nu har Falck valgt de brølstærke japanere som allround-køretøjer. Det er Isuzus D-Max-model, det handler om – og de skal fungere som city-vogne.

Begejstret over Isuzu’erne

– Valget er faldet på Isuzu D-Max grundet den kraftige undervogn, som gør den tekniske ombygning mulig. Falcks city-vogne, som vi kalder dem, skal være meget fleksible, da de bliver brugt til lidt af hvert, forklarer Jan Bo Eriksen, der er Aftersales Manager hos Falck Danmark

Særligt er de city-vognene til opgaver på lokationer, hvor det fysisk kan være problematisk at få en lastbil ind.

– Det er primært i byen og eksempelvis i parkeringskældre og lignende. Den allround-funktion som Falcks city-vogne skal bestride, matcher rigtig godt med de forcer, som D-Max kan tilbyde, understreger Jan Bo Eriksen, der er meget begejstret for Isuzu’erne.

Isuzu D-Max er lillebror til en af verdens stærkeste og mest robuste og pålidelige mellemklasse-lastbiler.

Robust som en lastbil

Isuzu-lastbilens særlige DNA er gået i arv til D-Max, hvilket redefinerer styrken i hele pickup-segmentet. Opbygningen er bygget lige så robust som på en lastbil, hvilket giver nogle af de bedste præstationer i forhold til konkurrenterne.

Under motorhjelmen finder man en 2,5 liters twin turbo diesel motor, der har bedre præstationer med lavere forbrug end nogen anden. Denne kombination har været med til at gøre Falcks beslutning lettere, og indtil videre er der indkøbt tre D-Max-modeller, der er ombygget specielt til Falck som bjærgningskøretøjer i byerne.

Helt faktuelt tilbyder D-Max noget af det mest kraftige og robuste, når det gælder undervogn og chassis, og det har givet optimal mulighed for en ombygning helt efter Falcks krav og specifi-kationer. Samtidig er trækkapaciteten på de 3,5 tons essentiel, da bilen skal være kompetent og handlekraftig i mange forskelligartede opgaver.

FAKTA – bag om importøren:

Isuzu Danmark AS blev etableret i sommeren 2014 som et datterselskab i Nellemann-koncernen.

Isuzu Danmark AS har hovedsæde på Hauløkkevej 4 vest for Fredericia, hvor både faciliteter og støttefunktioner deles med Nellemann-koncernens øvrige importselskaber -herunder Kia og Aston Martin.

Ialt beskæftiges her 35 ansatte. Ialt er der i koncernen over 200 medarbejdere.

Nellemann-koncernen er et af Danmarks ældste bilhuse med forhandlere i København, Roskilde, Odense og Aarhus. Læs mere på www.isuzu.dk.

Salgstal i Danmark – pick up-trucks:

De mest kendte pickupmodeller -og bestanden af de respektive varianter:

1. Toyota Hilux, 4318 stk.
2. Nissan Navara, 1241 stk.
3. Mitsubishi L200, 1024 stk.
4. Ford Ranger, 801 stk.
5. Volkswagen Amarok, 756 stk.
6. Isuzu D-Max, 154 stk.
7. Fiat Fullback, 36 stk.
Tallene er indhentet per 18. juni 2017 via DBI-IT. dk.