Bilmærkernes navne

Toyota burde faktisk hedde Toyoda

Nyheder, Nyheder - Biler

Har du ofte undret dig over, hvorfor Audi hedder lige nøjagtig Audi, og ikke Aldi, for eksempel?

Eller finder du det helt oplagt, at Spaniens største – og eneste – bilproducent hedder Seat, fordi det det er en sammentrækning af Sociedad Española de Automóviles de Turismo?

Bilmærkernes navne er nogle gange helt oplagte – og andre gange slet ikke.

Bloggeren David Airey har på sit site gennemgået en god snes bilmærker – og forklarer her baggrunden for de forskellige navne.

Helt oplagte navne

Der er de mere oplagte, som eksempelvis at BMW står for Bayerische Motoren Werke – og at VW står for Volkswagen.

Og så er der en del bilmærker, hvis navn simpelthen relaterer til grundlæggeren af bilmærket.

Her er Ford, Porsche og Renault tre lysende eksempler, da det er efternavnene til henholdsvis Henry, Ferdinand og Louis.

Men der er også brands, hvis ophav er mere spektakulært.

Det store univers

Her bringer vi en håndfuld eksempler på det sidste:

Daewoo:
Det koreanske mærke  er grundlagt af Kim Woo Chong, der besluttede sig for at kalde sit mærke Daewoo, som betyder “stort hus” eller “stort univers”.

Fiat:
Det legendariske mærke fra italienske Torina er reelt en forkortelse for Fabbrica Italiana Automobili Torino – løst oversat til Den italienske bilfabrik, Torino.

Nissan:
Det japanske mærke, som i dag er i koncern-samarbejde med Renault, Dacia og Mitsubishi, hed tidligere Nippon Sangyo – eller japansk industri. Fremsynede folk tog så de tre første bogstaver fra begge ord og satte dem sammen.

Saab:
Det ellers så stolte svenske bilmærke, som ikke rigtigt er til mere, har også sit navn som en forkortelse, ligesom det er tilfældet med mange andre bilmærker. Saab står således for Svenska Aeroplan AB – hvor AB er en forkortelse for aktiebolag, svarende til det danske A/S, der jo betyder aktieselskab.

Toyota:
Den er ikke så oplagt, som man kunne tro, for grundlæggeren hed Sakichi Toyoda – og altså ikke Toyota. Indledningsvis blev bilmærkets navn Toyeda, men efter en navne-konkurrence, hvor man ville finde et navn, der lød bedre, fandt man frem til Toyota. Det nye navn blev lokalt skrevet med otte stavelser i den japanske stavelsesskrift katakana. Otte er et tal, der anses for heldigt i Japan – og det passede også godt til mærket, mente man.

Læs selv om flere bilmærkers oprindelse her.