Bil-konge: Mit liv kunne have handlet om alt muligt andet end biler

Nyheder, Nyheder - Biler, Portrættet

65-årige Bjarne Nielsen har netop fejret, at hans bilkoncern af samme navn runder de 30 år. Og det er gået stærkt for den tidligere revisor, som slet ikke skulle have været bilforhandler, og som overhovedet ikke interesserer sig for at køre stærkt.

Bilkoncernen Bjarne Nielsen A/S har sit domicil i Herning, og har sine bilhuse og dattervirksomheder spredt ud over det meste af Danmark.
Men manden bag, der naturligvis deler navn med koncernen, er selv bosat en pæn køretur fra nærmeste bilforretning – i området omkring Silkeborg.
Her fejler udsigten absolut intet på denne dag, hvor vi er inviteret inden for hos koncernchef og indehaver Bjarne Nielsen.
– Jeg er meget glad for naturen, og sammen med min kæreste går jeg mange ture i området. På den måde er det helt ideelt at bo lige midt i Søhøjlandet, forklarer Bjarne Nielsen.

Var nødt til at blive købmand
Den 65-årige bilmand står i dag i spidsen for Bjarne Nielsen-koncernen, som – ud over selve Bjarne Nielsen-forretningerne – rummer Motorpoint i Herning, Bilernes Hus i Silkeborg og det landsdækkende leasingselskab Leasing.dk.
Hans “barn”, Bjarne Nielsen-koncernen, har netop kunnet fejre sit 30 års jubilæum.
– Jeg er vokset op i Varde, hvor jeg gik på handelsskolen, som det hed dengang. Mine forældre drev en mindre købmandsbutik, og da jeg var 18 år, døde min far meget pludseligt, og så var jeg nødt til at tage over. Ellers skulle min mor stå alene med forretningen, og det ville hun ikke kunne have klaret, forklarer Bjarne Nielsen.
Han blev derefter udlært købmand. Det var i en tid, hvor der skete en voldsom konsolidering inden for branchen.
– Jeg kunne hurtigt se, at en lille lokal butik som vores ikke var gearet til fremtiden. Det ville ikke holde, og derfor var det vigtigt at komme videre, fortæller Bjarne Nielsen, som da også fik solgt købmandsbutikken i tide.

Biler er ikke interessante
På det tidspunkt var han i begyndelsen af 20’erne, og med tiden begyndte Bjarne Nielsen at uddanne sig til revisor.
– Det var en naturlig konsekvens af, at jeg var meget interesseret i tal, økonomi og regnskaber. Jeg blev da også ansat i et stort revisionsfirma i Esbjerg, og det var her, at jeg så småt fik øjnene op for bilbranchen, om end det var lidt tilfældigt, erkender Bjarne Nielsen.
Han indrømmer blankt, at biler faktisk ikke siger ham ret meget.
– Selvfølgelig vil jeg hellere køre i en ny bil, end jeg vil køre i en gammel. Men om der står Ford, Volvo eller Renault på bagklappen, det er faktisk uinteressant.
Selve branchen blev Bjarne Nielsen til gengæld hurtigt interesseret i, for på et tidspunkt havde den lokale Toyota-forhandler brug for assistance fra revisoren i forbindelse med et kommende generationsskifte.

Blev bilsælger ved et tilfælde
– De opgaver jeg arbejder med, dem engagerer jeg mig kraftigt i. Jeg lavede en forretningsplan for denne Toyota-forhandler, som blev præsenteret for medarbejderne i virksomheden og for de parter, der potentielt skulle overtage bilforretningen, forklarer Bjarne Nielsen.
Men planen blev ikke modtaget godt, for parterne ville alligevel ikke være med til at gennemføre generationsskiftet.
– Det forstod jeg overhovedet ikke, for det var virkelig et godt tilbud. Og det havde jeg heller ikke lagt skjul på overfor forhandleren, som i stedet spurgte mig, om ikke jeg var interesseret. Og det var jeg, pointerer Bjarne Nielsen, mens han lader blikket vandre ud over de skovklædte bakker på den modsætte side af søen.
I 1982 købte han derfor en tredjedel af Toyota i Varde med henblik på at købe resten senere.

Da bilsalget eksploderede
– Det var en utrolig spændende tid. Tænk på, at Toyota i 1980 havde en markedsandel i Danmark på under en procent. Den var i 1988 steget til 22 procent. Og i den samme periode steg bilsalget fra 70.000 til omkring 180.000 biler om året, så der blev virkelig solgt japanske biler dengang, fortæller Bjarne Nielsen, som stod for driften af forretningen.
Men da den endelige overtagelse skulle falde på plads, kunne parterne alligevel ikke blive enige, og ved udgangen af 1987 lod Bjarne Nielsen sig købe ud af foretagendet.
– Jeg har nok aldrig været så god til at dele. Det er i hvert tilfælde noget, jeg har fundet ud af gennem min karriere i bilbranchen. På den hårde måde, understreger han.

Blev kontaktet af importøren
Men Bjarne Nielsens meritter i Varde var ikke gået upåagtet hen, og efter en kort afstikker hos IBM blev han kontaktet af den danske Ford-importør, som gerne ville have ham til Herning.
– Her var man nemlig klar over, at den lokale Ford-forhandler var på nippet til at gå konkurs. Jeg tog derop og kiggede lidt på det, kontaktede nogle banker og stak i det hele taget fingeren lidt i jorden for at finde ud af, om der var basis for at tage over, fortæller Bjarne Nielsen.
Efter at have sonderet terrænet valgte han at købe bilhuset, der lå på Cypresvej i den vestlige del af byen.
– Jeg valgte samtidig at ændre navnet fra Midt-Auto til Bjarne Nielsen A/S, for der skulle trækkes en streg i sandet. At det er 30 år siden, det er svært at forstå.

Er altid på udkig
I 1988 var der udelukkende autoriseret forhandling og service af Ford. Det var dengang modellerne hed Escort, Sierra og Scorpio – og så naturligvis Fiesta og Transit, som vi fortsat kender. Bilhuset på Cypresvej er stadig en del af koncernen, om end det ikke længere rummer en butik med nye biler.
I 1990 overtog Bjarne Nielsen yderligere to Ford-bilhuse, og siden er flere nye forretninger kommet til.
– Jeg har altid været på udkig i lokalområderne, for selvfølgelig kan der være god ræson i at have mere end en afdeling, forklarer Bjarne Nielsen, hvis koncern gennem især det seneste årti er blevet til en af landets største inden for branchen.
I jubilæumsåret råder hans koncern således over ti store bilhuse, som er fordelt med fire på Sjælland og seks i Jylland.

Et imperium med flere ben
– Det går stærkt. Og det går hele tiden stærkere, end det har gjort. Og hvis man tror, at fordi vi har gjort dét og dét, og derfor er nået så og så langt, at så sker der ikke mere – jamen så tager man bare helt fejl. Ligesom der sker rigtig meget i den verden, som vi lever i, så bevæger bilbranchen sig altså også rigtig stærkt. Men man er bare nødt til at springe på toget og følge med, ellers overlever man ikke. Og der sker altså ikke noget ved at være i den forreste vogn, det kan jeg sådan set godt lide, pointerer Bjarne Nielsen.
Men der er også andre ben i imperiet ud over de mange bilhuse i eget navn.
– I 2015 fik jeg et tilbud om at overtage Bilernes Hus i Silkeborg, som på mange måder er en formidabel forretning. De tidligere ejere har bare haft svært ved at gøre det til en lukrativ forretning, og det er så det, som vi forsøger. Jeg synes bestemt, at jeg kan se nogle muligheder i Bilernes Hus, fortæller Bjarne Nielsen.

Udvikling i stedet for afvikling
Sideløbende med Bjarne Nielsen-koncernen har indehaveren også drevet leasingselskabet Leasing.dk, der tilbyder enhver form for leasing over hele landet. Endelig er også selskabet Motorpoint en del af koncernen – her forhandles primært eksklusive køretøjer i den mere pebrede ende af skalaen.
– Vi forsøger jo hele tiden at optimere forretningen, og det er i bund og grund ud fra devisen om, at hvis der ikke sker en udvikling, så er det lig med afvikling. Og det er ikke noget, som jeg er tilhænger af. Nogle gange kan det godt give god mening at lukke en forretning eller en virksomhed, men helt overordnet set vil jeg naturligvis heller bygge op end rive ned, understreger Bjarne Nielsen.
På spørgsmålet om, hvor vidt der er nye opkøb i sigte, svarer koncernchefen undvigende, at han altid har snor i markedet, og at intet kan udelukkes. Men at der omvendt heller ikke er noget konkret i kikkerten.
– Og hvis der var, så var det jo ikke sikkert, at jeg ville fortælle om det her, påpeger den erfarne bilmand, der i virkeligheden er meget mere revisor og købmand, end han er bilsælger.

Ingen plan for generationsskifte
– Men det er også en understregning af, at mit liv kunne have handlet om alt muligt andet end biler. Men jeg synes, at det er en fin branche, og at selve det at handle biler er virkelig interessant. Det er jo meget forskellige typer personale i sådan en koncern her. Bilsælgeren skal sælge en bil, mens mekanikeren helt oplagt skal service og reparere den. Og så er der lagerfolk, som har en helt tredje funktion. Det er på en måde tre brancher i en branche, forklarer han.
I det private spor bor Bjarne Nielsen sammen med sin kæreste. Han er far til to voksne børn – og bedstefar til foreløbig et enkelt barnebarn. Og apropos indledningen af sin egen karriere i bilbranchen, så er der ikke lagt en plan for et generationsskifte.
– Det er ikke noget, jeg koncentrerer mig om lige nu og her, men det er klart, at det på et tidspunkt er noget, som jeg skal forholde mig til. Men ikke nu, fortæller Bjarne Nielsen, der bestemt ikke har tænkt sig at gå på pension lige med det første.

Man skal altid flytte sig
I stedet arbejder han en hel del mere end de anbefalede 37 timer i alle hjørner af den store koncern – og hovedkontoret i Herning når han sjældent ind på mere end en enkelt dag i ugen.
– Det handler om altid at flytte sig, og det gør jeg også selv. Der er nok at tage fat på, for det er en hård branche og et slidsomt job. Men jeg kan godt lide det, understreger koncernchefen med et smil.
Til gengæld bruger han ikke tid på skuffelser.
– Det hjælper jo ikke noget, så hvorfor fokusere på det? Jeg vil meget hellere kigge fremad og komme videre.
At Bjarne Nielsen i dag er indehaver af en af landets største bilkoncerner, handler ifølge ham selv om holde fast i kerneværdierne.

Tager dagen som den kommer
– Værdier er altså ikke sådan noget, som vi skriver ned på en kop eller en musemåtte. Værdier skal man have inde i sig selv, ellers kan du ikke for alvor efterleve dem. Du skal være troværdig og respektabel, og så skal du være loyal. Både over for dem, som du handler med, men også over for dem, som du arbejder sammen med, påpeger Bjarne Nielsen.
Han har arbejdet sammen med rigtig mange mennesker gennem de seneste 30 år, så der er ingen tvivl om, at manden ved, hvad han taler om.
– Jeg har nok altid været god til at tage dagen, som den kommer, og så få det bedste ud af den. Det synes jeg faktisk er en meget god rettesnor her i livet. Den har i hvert tilfælde virket for mig, konstaterer han.

FAKTA

BJARNE NIELSEN A/S:
Bjarne Nielsen A/S er en af Danmarks største bilkoncerner, som dagligt beskæftiger over 330 dedikerede medarbejdere, fordelt på koncernens 10 bilhuse på tværs af landet.
Seks bilhuse i Jylland – Ringkøbing, Herning, Holstebro, Skive og to i Esbjerg. Og fire bilhuse på Sjælland – Køge, Birkerød, Hørsholm og i Hillerød.
Bjarne Nielsen A/S er autoriseret forhandler af bilmærkerne Ford, Renault, Dacia, Volvo, Kia og Mazda – og er endvidere autoriseret serviceværksted for Fiat.
I samtlige bilhuse forhandles nye erhvervsbiler samt brugte biler i den bedre ende af skalaen. Læs mere på www.bn.dk.

BILERNES HUS:
Siden 2015 har Bilernes Hus A/S været et selskab i Bjarne Nielsen-koncernen. Bilernes Hus er Danmark største bilforretningen – og her forhandles KIA, Nissan, Skoda og Volkswagen. Desuden er Bilernes Hus autoriseret servicepartner for Audi, BMW, Fiat, KIA, Nissan, Skoda og Volkswagen.
Bilernes Hus råder over Danmarks største værksted med sammenlagt 80 lifte til personbiler.
Der er 160 ansatte i virksomheden, som samlet servicerer mere end 30.000 biler årligt. Læs mere på www.bilerneshus.dk.

LEASING DK/MOTORPOINT:
Leasing.dk og Motorpoint er yderligere to selskaber under Bjarne Nielsen-paraplyen.
Leasing.dk er et landsdækkende leasingselskab, der tilbyder leasing af biler direkte til virksomheder – og som altså kan operere uden at skulle tage hensyn til særlige bilmærker.
Leasing.dk har sit domicil på Cypresvej i Herning samt en afdeling i Birkerød nord for København. Læs mere på www.leasing.dk.
Motorpoint, der er en brugtvognsforretning, ligger ligeledes i Herning. Her forhandles primært biler, der har kørt i en leasingperiode. Læs mere på www.motorpoint.dk.
Samlet er der omkring 30 ansatte i Leasing.dk og Motorpoint.